Translate

søndag 4. mai 2014

Sjokoladekake ala Tonje



Dette er en utrolig saftig og god langpannesjokoladekake! Den holder seg godt i kjøleskapet men kan selvfølgelig også fryses. Oppskriften har jeg fått av venninnen min Tonje som lager masse godt:-)

Ingredienser:
8 dl sukker
1 l hvetemel
4 ss kakao
1 ss kanel
100 g smeltet smør
3 ts natron
1 l kulturmelk

Bland kulturmelk med natron. Tilsett alt det tørre før du til slutt rører inn smøret. Fordel røren i en bakepapirkledd langpanne og sett den inn på nederste rille i kald ovn. Sett ovnen på 200 grader og stek kaken i ca 25 min.

Glasur:
150 g smeltet smør
400 g melis
1/2 ts vaniljesukker
2 ss kakao
4 ss kald kaffe

Smelt smøret og bland alt godt sammen.
Glasuren kan smøres utover på kaken mens den fortsatt er varm. Da bør du først stikke hull i kaken med en gaffel så glasuren fyller hullene og gjør kaken ekstra saftig.
Du kan også vente med å smøre glasuren på kaken til den har blitt kald, da syntes jeg kaken ser penere ut.

Da vi for et par måneder siden feiret 1-årsdagen til den lille frøkna vår, halverte jeg oppskriften og bakte den i en bamseform. Da brukte jeg en ostekrem med konditorfarge til pynt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar