Translate

onsdag 17. september 2014

Kanelboller




Alle liker kanelboller og de forsvinner alltid når jeg serverer dem. Jeg har ei venninne i Sverige som lager så utrolig gode kanelbullar. Jeg har prøvd å lage dem på samme måte som henne, men de blir aldri like gode, så jeg tror de har noen hemmelige ingredienser i Sverige som de ikke vil dele med oss i Norge:-) Men vi får lage dem på vår måte her i landet, de blir ikke så aller verst da heller.

Ingredienser:

850 g hvetemel
5 dl melk
1 pk gjær
150 g smør
1 dl sukker
1 egg
2 ts kardemomme
1/2 ts salt

smør

kanel
sukker

egg til pensling

Begynn med å smuldre gjæren i en bolle og tilsett litt av melken som må varmes i en kjele til ca 37 grader. Rør ut gjæren i melken. Bland alt det tørre med gjærblandingen, resten av melken og egget og kjør alt i kjøkkenmaskin eller elt med hendene. Når alt er eltet godt sammen tilsetter du romtempererte smørterninger og elt det godt inn i deigen. Sett deigen til heving i ca 1/2 time.


Når deigen har hevet til dobbel størrelse del den opp i to emner og kjevl ut til to leiver og smør på godt med smør før du drysser kanel og sukker utover. Rull deigen sammen som en rullade. Del opp i  ca 3 store stykker og legg på en bakepapirkledd stekeplate. La bollene etterheve i ca 1/2 time. 


Pensle bollene med egg og dryss litt perlesukker over, kan sløyfes.

Stek bollene på 220 grader i ca 10 min.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar