Translate

torsdag 13. mars 2014

A kind of eaten mess..


Jeg har spist eaten mess når jeg har besøkt søster i England og syntes det er utrolig godt. Den tradisjonelle eaten mess består av marengs, krem, vaniljekrem og jordbær. Jeg har byttet ut marengs med makroner og jordbær med kiwi. Desserten bør lages rett før servering, men hvis du har laget ferdig makroner og pisket krem tar det to minutter å lage den.

Ingredienser:
50 g skålede mandler
100 g melis
2 eggehviter
Noen få saltkorn
20 g finkornet sukker

3 dl kremfløte
1 dl vaniljekrem
2 kiwi

Hvis du ikke har ferdig skålede mandler må det gjøres aller først. Kok opp vann og legg mandlene i en bolle med det kokende vannet i ca 15 min. Fjern skallet av mandlene og tørk dem godt. Kjør mandlene og melis til en fin masse i en blender.
Ha eggehviter og salt i kjøkkenmaskin og pisk til eggehviter er helt stive. Tilsett sukkeret i en tynn stråle mens mikseren går.
Bruk en slikkepott og vend mandelblandingen inn i eggehvitene. Lag små makroner med en sprøytepose på et bakepapirkledd stekeplate. La makronene hvile i 30 min før du steker dem midt i ovnen i 170 grader i 12 minutter.

Pisk kremfløten fast og tilsett vaniljekremen. Skrell kiwi og skjær opp i små biter.
Legg opp makroner, krem og kiwi lagvis, gjerne i et glass. Server!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar