Translate

søndag 22. juni 2014

Karlssons' sjokoladekake




Jeg hadde denne kaken med i middagsselskap hos min svoger og svigerinne i dag og de likte kaken så godt at denne oppskriften må deles.
Oppskriften kommer opprinnelig fra familien Karlsson fra Alingsås, som vi ble kjent med på en Danmarksferie for ca 25 år siden.  Jeg har kalt kaken Karlssons' sjokoladekake i kokeboken min, så derav navnet.
Kaken skal være litt klissete som en brownie. Den er ganske lav og ser ikke så imponerende ut, men smaker nesten litt karamell.

Ingredienser:
2 egg
3 dl sukker
140 g smør
1 1/2 dl hvetemel
4 ss kakao
1 1/2 ts vaniljesukker

3 dl kremfløte
1 ss sukker
Bær til pynt

Smelt smøret. Bland alt det tørre. Pisk eggedosis av egg og sukker. Rør smøret inn i eggedosisen og deretter alt det tørre. Fordel røren i en smurt rund kakeform.
Stek kaken midt i ovnen på 150 grader i ca 40 min.

Pisk krem av fløte og sukker. Bre kremen over avkjølt kake og pynt med bær.

Håper kaken faller i smak!

4 kommentarer:

  1. Så fin blogg du har Helene! Her er det mange oppskrifter som må testes:) Har du egen kokebok? I såfall, hva heter den? - den må jeg få tak i :)

    SvarSlett
  2. Jeg ordla meg kanskje litt feil, jeg mente min private kokebok:-)

    SvarSlett
  3. Aha, skjønner! ���� Men en vakker dag kommer det nok en ordentlig kokebok fra deg, kan jeg tenke meg ��

    SvarSlett
  4. Denne kaken kan anbefales! Enkel å lage!

    SvarSlett